För dig som leder program

På denna sida kommunicerar vi till programledare om allt viktigt som berör evenemanget. Informationen på denna sida gäller endast programledare! Anmälningsdirektiv för deltagare hittar du HÄR!

Vi har skapat ett formulär för dig att rapportera om den mer detaljerade implementeringen av ditt program i en föränderlig situation. Fyll i den så snart som möjligt och senast 28.2

>VÄNLIGEN FYLL I FORMULÄRET HÄR.

Out-Ut-Out-evenemanget kommer att arrangeras den 15-17 juni 2021 på sätt eller annat sätt!

Ulos-Ut-Out har vunnit enorm popularitet och mer än 350 deltagare har redan registrerat sig till evenemanget!
Utgångspunkten för arrangemangen är ett givande och säkert evenemang där förutom ny kunskap och färdigheter erbjuds unika upplevelser i naturen och andan i att arbeta tillsammans.

Tillsammans kommer skapar vi ett mångsidigt evenemang där ute undervisning är viktigare än någonsin. Vi tror att Out-Ut-Out kommer att förverkligas år 2021 och att dess effekter kommer att sträcker sig långt. Låt oss göra det här tillsammans, och säkert enligt alla omständigheter! Tack för att du är med!

Förberedelse för coronaviruset

Vi arrangörer förbereder oss för ett evenemang i osäker tid med coronasitiationen. Vi förbereder för två olika, för vilka vi också hoppas att varje program arrangör kommer att förbereda sig för.

PLAN A: LIVE & ONLINE

I detta alternativ kan man delta i evenemanget både på plats i Hyvärilä (LIVE) och praktiskt online (ONLINE). Föreläsare och ledare för workshops kan delta ONLINE när de ansöker. Programledare kommer att delta i evenemanget främst LIVE.

PLAN B: ONLINE

Denna beredskapsplan kommer att införas om koronasituationen verkar förhindra att en händelse hålls på plats. Beslutet kommer att fattas senast 28.4. Även då kommer arrangörerna och några av programledarna (om begränsningar tillåter) att samlas i Hyvärilä, och alla deltagare och resten av programledarna kommer att delta i evenemanget online.


Instruktioner för dig som leder program:

Tillsammans kommer vi att skapa ett nytt sätt att kommunicera god praxis i en tid då utomhuspedagogik är viktigare än någonsin. Trots den besvärliga situationen tror vi att Ulos-Ut-Out är fallet för 2021 och dess effekter kommer att sträcka sig långt. Tack för att du är med!

Vi hoppas att Out-Ut-Out kommer att förbli interaktivt, funktionellt och upplevelsefullt och att en del av programmet kommer att hållas utomhus, även i deltagarens närhet. För detta behöver vi nu hjälp av dig som skapar program. Temat för evenemanget är förändring, och anpassning till förändring och detta har nu praktiserats i ett år. Vänligen acceptera utmaningen!

Instruktioner för föreläsare:

Detta gäller föreläsningar I, III, IV, V, VI, VII, VIII & IX

Före:
Spara din presentation (på 15 min) själv och skicka den även till arrangörerna senast 28.4. Om du behöver hjälper vi dig med detta; vänligen kontakta oss för mer information. Skicka vänligen en inspelning även om du deltar vid evenemanget på plats. Instruktioner för inspelning finns i slutet av denna sida.

Under evenemanget:
I början av sessionen presenteras föreläsarna (3-4 stycken) från inspelningarna. Under talen kan publiken ställa frågor i chatten. Du kan läsa de frågor som ställts till dig under dina presentationer.

Det finns gott om tid för diskussion i slutet av sessionen. Detta gör att du kan svara på frågor och diskutera med publiken och andra föreläsare.

Som föreläsare kan du själv bestämma om du kommer att delta i evenemanget LIVE på plats i Nurmes eller på distans ONLINE. Deltagarna kan följa föreläsningen och delta i diskussionen både LIVE vid evenemanget och ONLINE.

Om beredskapsplanen (PLAN B) måste genomföras, kommer föreläsningen endast att arrangeras distans.

Instruktioner för rundabordsmöjligheter:

I förväg: Planera diskussionens gång, överväg både LIVE- och ONLINE-deltagare! Tips för att planera en konversation.

På plats: För runda bord är alla stolarna reserverade för LIVE-deltagare i Hyvärilä och fjärråtkomst för ONLINE-deltagare. Handledaren är främst involverade på plats. Runda bord sparas inte.

Om en beredskapsplan (PLAN B) måste genomföras kommer rundabordsdiskussionerna att äga rum på distans.

Instruktioner för workshopledare:

Planera och välj: Kan din verkstad också genomföras virtuellt?
I första hand organiseras (plan A) workshops på plats med hänsyn till lokala begränsningar. Kan din workshop samtidigt förverkligas virtuellt i din egen närliggande skog samtidigt? I det här fallet ska du ta hänsyn till både LIVE- och ONLINE-deltagare i arrangemang och interaktioner. Du kan också bestämma att din workshop endast kan tillåtas som LIVE.

I beredskapsplanen (plan B) är hela evenemangets program online. I så fall kan din verkstad utföras praktiskt och interaktivt på distans, till exempel i närheten? Du kan också välja att inhibera din workshop vid denna situation.

NY MÖJLIGHET! Virtual workshops

Vill du förverkliga ENDAST virtuellt, men ändå interaktivt och funktionellt?

Tips, idéer och instruktioner för virtuella lösningar av workshops (kommer snart)

-Grunda en diskussionsgrupp (t.ex. Whatsapp) där deltagare i workshopen kan hålla kontakten i förväg, under workshopen och dela sina resultat och erfarenheter
-Skapa en demonstrations- och hjälpvideo (t.ex. berätta för dig själv eller spela in arbetet i en exempelgrupp)
-Gör en inspelning som deltagaren kan lyssna på när han rör sig i naturen
-Skapa utskrivbar hjälp …
-Om workshopen har två ledare är det bra att komma överens om att en tar hand om ONLINE-deltagarna, den andra av LIVE-deltagarna.

VIKTIGT: Svara på frågorna snarast så att vi kan lägga till information i din workshopbeskrivning om huruvida det är möjligt att delta i din workshop online.

Andra programförverkligare (upplevelser, nätverk):

Kontakta med koordinatorn Maija för ett mer detaljerade detaljer.


Anmälning och inkvartering för dig som leder program

Läs mer, klicka här!

Inspelningar

Du kan redan nu spela banda din föreläsning! Skicka det färdiga materialet i dataformat mp4 (video), pdf och ppt (utskrivbara instruktioner och Powerpointpresentationer) via e-post: maija.ihantola@luontokoulut.fi.

Synlighet, Mappa.fi och minimässa

Vi erbjuder programtillverkare extra synlighet i evenemangets kommunikationer! Ta chansen och skicka bilder av ditt program och dig själv, tillsammans med ett inspirerande utdrag om vad du gör. Skicka dessa via e-post till info@ulos2021.fi. Vi använder bilder och texter på evenemangets webbplats och i evenemanget sociala kanalerna.

Länka materialet relaterat till din workshop och föreläsning direkt till  Mappa.fi, om de är tillgängliga online. Om material kommer senare, kan det sedan länkas senare till mappa. Sätt  Ulos2021 som ärende.

För programansvariga erbjuder vi även gratis plats för broschyrer under evenemanget. Naturligtvis,  är du också välkommen att presentera dina aktiviteter och dela ut ditt material vid en tidpunkt som passar dig.  Läs mer om minimässorna och anmäl dig!

Följ @ulosutout på Facebook, Instagram och Twitter!

Använd hashtaggen #ulos2021 när du publicerar händelser om evenemanget eller ditt program.