Ohjelmantekijöille

Tällä sivulla viestimme ohjelmantekijöille kaikesta tärkeästä tapahtumaan liittyvästä. Sivun tiedot koskevat vain ohjelmantekijöitä!

TÄRKEÄÄ: ilmoita oman ohjelmasi tarkemmasta toteutuksesta tässä muuttuvassa tilanteessa. Täytäthän tämän lomakkeen mahdollisimman pian, ja viimeistään 28.2! Täytä lomake tästä!

Ulos-Ut-Out -tapahtuma järjestetään 15.-17.6.2021, tavalla tai toisella!

Ulos-Ut-Out on saanut huiman suosion ja tapahtumaan on ilmoittautunut jo yli 350 osallistujaa. Järjestelyjen lähtökohtana on laadukas ja turvallinen tapahtuma, jossa uusien tietojen ja taitojen lisäksi on tarjolla ainutlaatuisia elämyksiä luonnossa sekä yhdessä tekemisen meininkiä.

Luodaan yhdessä uusi tapa kommunikoida hyvistä toimintatavoista aikana, jolloin ulko-opetus on tärkeämpää kuin koskaan. Uskomme, että Ulos-Ut-Out on tämän vuoden 2021 tapaus ja sen vaikutukset ulottuvat kauas. Tehdään tästä yhdessä iso, olosuhteisiin turvalliseksi sovitettuna! Kiitos kun olet mukana!

Tapahtuman järjestelyissä varaudumme muuttuvaan koronatilanteeseen kahdella vaihtoehtoisella suunnitelmalla, joihin toivomme myös jokaisen ohjelman tekijän varautuvan.

PLAN A: LIVE & ONLINE

Tässä ensisijaisessa vaihtoehdossa tapahtumaan voi osallistua sekä paikan päällä Hyvärilässä (LIVE), että virtuaalisesti verkossa (ONLINE). Puheenvuorojen esittäjät sekä virtuaalisten työpajojen vetäjät voivat hakutessaan osallistua ONLINE. Ohjelmantekijät osallistuvat tapahtumaan ensisijaisesti LIVEnä.

PLAN B: ONLINE

Tämä varasuunnitelma otetaan käyttöön, mikäli koronatilanne näyttäisi estävän tapahtuman järjestämisen paikan päällä. Päätös tehdään viimeistään 28.4. Tällöinkin järjestäjät ja osa ohjelmantekijöistä (rajoitusten salliessa) kokoontuvat Hyvärilään, ja kaikki osallistujat sekä loput ohjelmantekijöistä osallistuvat tapahtumaan verkossa.


Ohjeet ohjelmantekijöille:

Toivomme, että Ulos-Ut-Out säilyy vuorovaikutteisena, toiminnallisena sekä elämyksellisenä ja osa ohjelmasta järjestetään ulkona, vaikka osallistujan omassa lähiluonnossa. Tähän tarvitsemme nyt teidän ohjelmantekijöiden apua. Tapahtuman teemana on muutos, ja muutokseen sopeutumista on vuosi nyt harjoiteltu. Otathan haasteen vastaan!


Ohjeet puheenvuorojen pitäjille:

Koskee puheenvuoroja I, III, IV, V, VI, VII, VIII & IX

Etukäteen:

Tallenna esityksesi (kesto 15 min) itse ja lähetä se järjestäjille 28.4. mennessä. Tarvittaessa autamme sinua tallentamisessa; ota yhteyttä, niin sovitaan tarkemmin. Lähetäthän tallenteen, vaikka osallistuisit itse paikan päällä tapahtumaan. Ohjeita tallennukseen löydät tämän sivun lopusta.

Tapahtumassa:

Session aluksi puheenvuorot (3-4 kpl) esitetään tallenteilta. Puheenvuorojen aikana yleisö voi esittää chatissa kysymyksiä. Voit lukea rauhassa sinulle esitettyjä kysymyksiä oman esitysten aikana.

Session loppuun on varattu reilusti aikaa keskustelulle. Silloin pääset vastaamaan kysymyksiin sekä keskustelemaan yleisön ja muiden session puhujien kanssa.

Puhujana voit itse päättää osallistutko tapahtumaan LIVEnä paikan päällä Nurmeksessa tai etäyhteydellä ONLINE. Osallistujat voivat seurata puheenvuoroja ja osallitua keskusteluun sekä LIVEnä tapahtumassa että ONLINE.

Mikäli varasuunnitelma (PLAN B) joudutaan ottamaan käyttöön, puheenvuoroihin osallistutaan pelkästään etäyhteydellä.


Ohjeet pyöreiden pöytien fasilitaattoreille:

Etukäteen: Suunnittele keskustelun kulku, huomioi sekä LIVE- että ONLINE-osallistujat! Vinkkejä keskustelun suunnitteluun.

Paikan päällä: Pyöreille pöydille varataan sekä tuoleja Hyvärilään LIVE-osallitujille että etäyhteys ONLINE-osallitujille. Fasilitaattorit osallistuvat ensisijaisesti paikan päällä. Pyöreitä pöytiä ei tallenneta.

Mikäli varasuunnitelma (PLAN B) joudutaan ottamaan käyttöön, pyöreiden pöytien keskustelut käydään etäyhteydellä.


Ohjeet työpajojen vetäjille:

Suunnittele ja valitse: Pystyisikö työpajasi toteuttamaan myös virtuaalisesti?

Ensisijaisesti (plan A) työpajat järjestetään paikan päällä paikalliset rajoitukset huomioiden. Voiko työpajaasi osallistua samaan aikaan myös virtuaalisesti etäyhteydellä omassa lähimetsässä? Huomioi tällöin järjestelyissä ja vuorovaikutuksessa sekä LIVE- että ONLINE-osallistujat. Voit myös päättää, että työpajaasi voi osallistua ainoastaan LIVEnä.

Varasuunnitelmassa (plan B) kaikki tapahtuman ohjelma on verkossa. Voiko työpajasi tässä tapauksessa toteuttaa toiminnallisesti ja vuorovaikutteisesti etäyhteydellä esimerkiksi lähiluonnossa? Voit myös päättää, että tässä tilanteessa työpajasi perutaan.

VIRTUAALITYÖPAJAT (UUSI!): Haluaisitko järjestää kaikissa tapauksissa VAIN virtuaalisesti, mutta kuitenkin vuorovaikutteisesti ja toiminnallisesti?

Vinkkejä, ideoita ja ohjeita työpajojen virtuaalitoteutuksista (tulossa lisää)

-Pidä työpajasi etäyhteydellä luonnosta!
-Perusta keskuteluryhmä (esim. Whatsapp), jolla työpajan osallitujat voivat pitää yhteyttä etukäteen, työpajan aikana ja jakaa tuotoksiaan ja kokemuksiaan
-Laadi esittely- ja ohjevideo (esim. kerro itse tai tallenna esimerkkiryhmän työskentelyä)
-Tee äänite, jota osallistuja voi kuunnella liikkuessaan luonnossa
-Laadi printattava ohje.
-Pohdi rakennetta ja koontia: esim. yhteinen aloitus ja ohjeistus + omatoimista työskentelyä esim. lähiluonnossa + yhteinen koonti etäyhteydellä, kuvina, videoina…?
-Jos työpajalla on kaksi vetäjää, kannattaa sopia, että toinen huolehtii ONLINE-osallitujista, toinen LIVE-osallitujista.

TÄRKEÄÄ: Vastaa kyselyyn pian, jotta voimme lisätä työpajasi kuvaukseen tiedon siitä, onko ONLINE-osallituminen työpajaasi mahdollista.


Kaikki ohjelmantekijät (työpajat, luennoitsijat, elämykset, verkostot):

> TÄYTÄ TÄMÄ KYSELY! <

(ASAP tai 28.2.2021 mennessä)


Tallenteet

Tallenteiden teon voi aloittaa vaikka heti! Lähetä valmis aineisto tiedotomuodoissa mp4 (videot), pdf ja ppt (tulostettavat ohjeet ja esitysdiat) sähköpostitse: maija.ihantola@luontokoulut.fi

Tulossa: Tähän kootaan vinkkejä omien videoiden tekoon.


Viestintä

Tarjoamme ohjelmantekijöille lisänäkyvyyttä monipuolisesti tapahtuman viestinnässä! Hyödynnä tämä mahdollisuus ja lähetä meille valokuvia ohjelmastasi ja itsestäsi sekä innostava tekstinpätkä, joka kertoo tekemisestäsi. Lähetä nämä mieluiten tämän sivun lomakkeelle tai sähköpostitse info@ulos2021.fi . Käytämme kuvia ja tekstejä tapahtuman verkkosivuilla ja somekanavissa.

Linkitä työpajaasi ja luentoosi liittyvät materiaalit vaikka heti Mappa.fi -palveluun, mikäli ne on saatavana verkossa. Mikäli materiaaleja on vasta tulossa, voit linkittää ne Mappaan myöhemmin. Laita yhdeksi asiasanaksi Ulos2021 !

Ota seurantaan @ulosutout Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!
Käytä hästägiä #ulos2021, kun viestit itse tapahtumasta tai ohjelmastasi.


Muuta

Korjauksia ja täydennyksiä ohjelmaan? Ota yhteyttä: info@ulos2021.fi